ДО
ОБЩИНСКИ СЪВЕТ
ГР.ЕЛХОВО
Д О К Л А Д Н А З А П И С К А
от ПЕТЪР АНДРЕЕВ КИРОВ-Кмет на община Елхово
Относно: Предложение за отмяна на чл.58, ал.4 и ал.5 от Наредба № 14 на Общински съвет-Елхово за определяне размера на местните данъци на територията на община Елхово
Уважаеми общински съветници,
Подаваните по чл.61р от ЗМДТ данъчни декларации имат за цел да определят размера на туристическия данък.
Основната цел на така създадения институт в сила от 1 януари 2011 г., беше предвид ниската събираемост на туристическите такси и липсата на административен капацитет на общините, да се даде статут на туристическите такси на данък, което позволи на законодателя да създаде подобие на патентен данък, предвид обстоятелството, че туристическият данък не можеше да се внася под определен от чл.61с ЗМДТ размер. Това позволи на общините, без да отделят допълнителни разходи за администрирането на данъка, да повишат приходите в общинския бюджет.
По така направените изменения в ЗМДТ обаче е направено искане за противоконституционност за нормата на чл. 61с, ал. 4 и ал. 5 ЗМДТ. Тези норми даваха основната особеност на законодателната уредба на туристическия данък, а именно, че лицето не може да внася данъка под определен размер. Съгласно чл. 61с, ал. 4 ЗМДТ, когато сборът на данъка за календарната година е по-малък от 30 на сто от данъка, определен при пълен капацитет за средството за подслон или мястото за настаняване, разликата се внася от данъчно задълженото лице в приход на бюджета на общината по местонахождение на средството за подслон или мястото за настаняване до 1 март на следващата календарна година. Този данък беше дължим без значение дали лицето ползва обекта или не, т.е. лицето не може да противопостави възражение, че не е извършвало дейност през периода или през част от периода или че дейността му е сезонна.
Законът даваше и формулата, по която се определя данъка в чл. 61с, ал. 5 ЗМДТ във връзка с чл. 61с, ал. 4 ЗМДТ.
Съответно с Решение № 5 от 5 април 2012 г. по конституционно дело № 13 от 2011 г. Обн., ДВ. бр.30 от 17 Април 2012 г. Конституционния съд на Република България се е произнесъл по искането.
В мотивите си Конституционния съд приема, че се установява, че в правната регламентация на туристическия данък (чл.61р, чл. 61с и чл. 61т ЗМДТ) са използвани елементи, присъщи както на имуществените, така и на подоходните данъци. Този законодателен подход според Конституционния съд противоречи на чл. 60, ал. 1 КРБ, съгласно който понятията “доходи и имущество” изискват разграничаване между подоходните и имуществените данъци и недопускане на елементи, присъщи на едната категория данъци, в другата. С оглед на това с решението си Конституционния съд обявява за противоконституционни ал. 4 и ал. 5 на чл. 61с от ЗМДТ.
Тъй като обявените за противоконституционни разпоредби от ЗМДТ, намират своето отражение и в текстовете на чл.58, ал.4 и ал.5 от Наредба №14за определяне размера на местните данъци на територията на община Елхово, предлагам на Общински съвет-Елхово да вземе следните
РЕШЕНИЯ:
І. На основание чл.21, ал.2 от ЗМСМА, Общински съвет-Елхово отменя текстовете на ал.4 и ал.5 от чл.58 от Наредба №14 за определяне размера на местните данъци на територията на община Елхово.
ІІ. На основание чл.34, т.3 и чл.35 от Закона за нормативните актове, задължава председателя на Общински съвет-Елхово да удостовери съдържанието на Наредбата.
ІІІ. На основание чл.37, ал.3 и чл.39, ал.1, т.4 и ал.2 от Закона за нормативните актове задължава председателя на Общински съвет – Елхово да изпрати заверен препис на решението на Общински съвет за обнародване на изменението на Наредба №14 във в-к “Елховска дума” след влизане на решението в сила.
ПЕТЪР КИРОВ
Кмет на община Елхово