СЪОБЩЕНИЕ:
Съгласно чл.26, ал.2 от ЗНА и във връзка с чл.77 от АПК в законоустановения срок от 14 дни, Община Елхово чрез настоящото публикуване предоставя възможност на заинтересованите лица да направят своите предложения, мнения и препоръки по проекта за Наредба за управление на дейностите по отпадъците на територията на община Елхово.
Мотиви
за приемане на Наредба
за управление на дейностите по отпадъците на територията на община Елхово
Към момента на територията на Община Елхово управлението и контрола на дейностите по отпадъците се извършва съгласно разпоредбите на сега действащата „Наредба за управление на дейностите по отпадъците на територията на община Елхово”приета с решение №406/32/5 на Общински съвет Елхово, с Протокол №32 от 10 Февруари 2010г.
След приемане на Закона за управление на отпадъците (ЗУО), обн. ДВ бр.53 от 13.07.2012г. текстовете в наредбата не са съобразени и съответно отразени новите изисквания, поставени с приемането на този закон. Това налага необходимостта от преразглеждане, актуализиране и приемане на нова наредба, така че посочените в нея разпоредби да отговарят на сега действащото законодателство в Р.България.
Също така приетият през 2012г. Закон за управление на отпадъците вменява редица нови задължения в областта на разделното събиране и поетапно постигане на целите по рециклиране и оползотворяване на битовите отпадъци.Задължението и отговорността за постигането на тези цели, законодателят вменявана на кмета общината. По тази причина се налага да бъде преразгледана сега действащата система за събиране на битови отпадъци и техническата инфраструктура за осъществяване на дейности по рециклирането и оползотворяването им, като се избере най-подходящата за съответната община, при възможно най-ниски разходи за населението.Също така трябва да се обърне внимание и на нивото и обхвата на предлаганите услуги, честотота на събиране на отпадъците, видове и размер на контейнери, транспортни средства и други.
Като се запазва задължението за изграждане на система за разделно събиране на отпадъци от опаковки, но се въвежда и ново задължение за разделно събиране на битовите отпадъци най-малко за следните видове: хартия и картон, пластмаса, стъкло и метал, като трябва да бъдат постигнати следните цели, определени от закона:
- до 1 януари 2016г.- най-малко 25 на сто от общото им тегло;
- до 1 януари 2018г. – най-малко 40 на сто от общото им тегло;
- до 1 януари 2020г. – най-малко 50 на сто от общото им тегло;
В чл.33, ал.4 от ЗУО е записано, че отпадъците от хартия и картон, стъкло, пластмаси и метали, образувани от търговски обекти, производствени, стопански и административни сгради се събират разделно. Позвателите на тези обекти, освен задължението да събират разделно този вид отпадъци, следва да ги предават на лица, притежаващи съответният разрешителен документ и/или на организация по оползотворяване.
Условията и реда за събирането и предаването им за оползотворяване следва да бъде уреден в наредба на местно ниво. В този смисъл с общинската наредба, ще се определят условията и реда, при които се изхвърлят, събират (битови и разделно събрани отпадъци), транспортирането, претоварването, оползотворяването и обезвреждането на битови и строителни отпадъци, биоотпадъци, опасни битови и масово разпространени отпадъци, отговарящи на изискванията на създадената системата за разделно събиране на отпадъци, определени с Решение на Общински съвет Елхово №299/25/13, Протокол №25 от 26.09.2013г.
По отношение на биоотпадъците получени в резултат от поддържане на обществени площи, паркове и градини, както и отпадъци от зелени площи към търговските обекти, производствени, стопански и административни сгради трябва да се третират чрез компостиране или анаеробно разграждане, по начин, който осигурява висока степен на защита на околната среда.
Друго ново задължение заложено в ЗУО е осигуряването на площадки за безвъзмездно предаване на разделно събрани отпадъци от домакинствата, в т.ч. едрогабаритни отпадъци, опасни отпадъци и други във всички населени места с население по-голямо от 10 000 жители на територията на общината.
По отношение на управлението на строителните отпадъци, на кмета на общината е вменена отговорността за предаването на отделните строителни отпадъци, получени в резултат на принудително премахване на строежи; за оползотворяването на материалите; влагане на рециклирани строителни материали, както и покриване на разходите за дейностите по третиране и транспортиране.Друга отговорност вменена от закона е организацията по отношение на събирането, оползотворяването и обезвреждането на строителни отпадъци от ремонтна дейност, образувани от домакинствата на територията на общината.
В предвид на гореизложеното и съгласно чл.22 от ЗУО редът и условията за създаването и функционирането на системите за разделното събиране на различните видове отпадъци се определят с приета от общински съвет наредба.
Основните цели, които се поставят с приемането на наредба са насочени към екологосъобразното управление на отпадъците на територията на общината; подобряване на условията и реда за извършване на дейности по събиране,транспортиране, оползотворяване и обезвреждане на битови, строителни,производствени и масово разпрастранени отпадъци.
С наредбата се регламентират и задълженията на физическите и юридическите лица, свързани с управлението на отпадъците.
Наредбата определя още контрола и административните нарушения, които могат да бъдат извършени, както и размера на глобите и санкциите, които могат да бъдат налагани при констатирани нарушения , на физическите и съответно юридическите лица и еднолични търговци.
Всичи посочени по горе нови задължения, отговорности и цели, произтичащи от сега действащия ЗУО и съответните подзаконови норматинви актове обуславят необходимостта от изготвянето и приемането на нова Наредба за управление на дейностите по отпадъци на територията на община Елхово.
ПЕТЪР КИРОВ
Кмет на община Елхово
Проект на Наредба за управление на дейностите по отпадъци на територията на община Елхово – може да изтеглете от тук