Проект за изменение и допълнение на Наредба № 7 на ОбС Елхово за определяне и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Елхово

СЪОБЩЕНИЕ:

Съгласно чл.26 ал.2 от ЗНА и във връзка с чл.77 от АПК в законоустановения срок от 14 дни, община Елхово чрез настоящето публикуване предоставя възможност на заинтересованите лица да направят своите предложения, мнения и препоръки по проекта за изменение и допълниние на Наредба № 7 на ОбС Елхово за определяне и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Елхово

МОТИВИ:

към проект за  изменение и допълнение в Наредба № 7 на ОбС Елхово за определяне и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Елхово

І. Причини, които налагат приемането.

В ДВ, бр.  95 от 08.12.2015 г. е обнародван ЗИД на Закона за корпоративното подоходно облагане, с който се изменя и Закона за местните данъци и такси. С промените се отлага за 2017 г. влизането в сила на забраната да се прилагат основите данъчна оценка на недвижимите имоти, тяхната балансова стойност или пазарната им цена.

Предложението за тази промяна е инициирано от НСОРБ и подкрепено от ПК по бюджет и финанси и ПК по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление на Народното събрание. По този начин общините ще могат да определят законосъобразни размери на ТБО за 2016 г. по досегашния ред и да осигурят финансирането на тази същностна за гражданите и бизнеса услуга, каквато е поддържането на чистотата.

С промените се предвижда до 31 март 2016 г. Министерският съвет, съвместно с НСОРБ, да внесе в Народното събрание проект за изменение на чл. 66 и 67 от ЗМДТ и да разработи методика за изготвяне на план-сметката с необходимите разходи за дейностите и за видовете основи, които служат за определяне размера на таксата за битови отпадъци.

ОбС-Елхово с решение № 583/50/16, т. І.3 ОбС-Елхово измененя и допълва Наредба № 7, като е създаден нов текст – чл. 15А, със следното съдържание: “Размерът на такса битови отпадъци се определя, както следва:

– за жилищни имоти на физически и юридически лица (предприятия) размерът на таксата е промил върху основата, определена с чл. 20 и чл. 21 от ЗМДТ;

– за нежилищни имоти на юридически лица (предприятия) и физически лица размерът на таксата е промил върху основата, определена с чл. 20 и чл. 21 от ЗМДТ;

– за имоти, намиращи се извън районите, в които общината е организирала сметосъбиране и сметоизвозване, се събира такса за ползване на депо за битови отпадъци и за поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване”.

Последващо допълнение на чл. 15А от Наредба № 7 е извършено с решение № 336/29/3, т. І.1, обективирано в Протокол № 29/19.12.2013 г. от проведено на същата дата заседание на Общински съвет – Елхово, като в чл. 15А е създаден следният текст: “От 01.01.2015 г. такса битови отпадъци се определя по реда на чл. 67 от ЗМДТ”.

С Решение на ЯАС, потвърдено от ВАС е отменен чл. 15А от Наредба № 7 за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на община Елхово, приет с решение № 583/50/16 от 28.03.2011 г., изменен с решение № 336/29/3 от 19.12. 2013 г. на Общински съвет – Елхово.

Визираната в Закона за местните данъци и такси такса за битови отпадъци е обобщено наименование на такса, дължима за четири отделни вида услуги, установени в чл. 62, ал. 1 ЗМДТ – сметосъбиране, сметоизвозване, обезвреждане на битови отпадъци в депа и поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване. Всяка от услугите има свое предназначение и с оглед на това специфика при определяне на размера на дължимата за нея такса.

Принципът в начина на определяне на размера на таксата за битови отпадъци – размерът на таксата се определя според количеството на битовите отпадъци, е установен в чл. 67, ал. 1 ЗМДТ.

Първите две от четирите услуги по смисъла на чл. 62 ЗМДТ – услугите сметосъбиране и сметоизвозване, се предоставят от община Елхово на конкретния правен субект, за да изпълни той визираното в чл. 7, ал. 1 от Закона за управление на отпадъците (ЗУО) свое задължение за събиране, транспортиране и третиране на създадените от дейността му отпадъци. По отношение на тези услуги принципът за определяне на размера на таксата според количеството битови отпадъци се прилага чрез създадената от общината възможност за предварително деклариране на броя и вида на употребяваните съдове за събиране на битови отпадъци, съответно на неползване на имота. Тогава, когато съответният правен субект не е упражнил правото си да определи количеството на битовите отпадъци чрез представяне на декларация за броя и вида на необходимите му съдове или да упражни правото си на неползване на услугата, поради неползване на имота, общината следва да определи размера на дължимата такса пропорционално на определена основа.

Третият вид услуга, която общината предоставя във връзка с битовите отпадъци е поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване. Съгласно чл. 66, ал. 1, т. 4 ЗМДТ в услугата поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване се включва почистване на уличните платна, площадите, алеите, парковете и другите територии от населените места, предназначени за обществено ползване. Съвместното съжителство в рамките на едно населено място, за да бъде възможно и да отговаря на определени, приети от членовете на общността, от обществото и от държавата стандарти, не може да се осъществи без територии за обществено, т.е. достъпно за всички, ползване. А наличието на територии за обществено ползване изисква поддържането и на определен стандарт на чистота на тези територии. Законодателят е приел, че общото ползване предполага и обща отговорност за събиране, транспортиране и третиране на генерираните битови отпадъци по смисъла на чл. 7, ал. 1 ЗУО.

С оглед на горното, посоченото в чл. 66, ал. 1, т. 4 ЗМДТ ясно илюстрира съдържанието на услугата „поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места“. Що се отнася до обхвата на предоставяне на услугата, т.е. до определяне на това кои са териториите за обществено ползване за целите на услугата и точния вид на услугите, които се включват в обобщеното понятие поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване, законодателят е предоставил на дискрецията на общинския съвет и на кмета на общината. Но за да е налице задължение за заплащане на такса поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване е необходимо общината да е определила вида и териториалния обхват на предоставяне на услугата. Тогава, когато услугата не се предоставя такса не се дължи – чл. 71, т. 2 ЗМДТ. Тъй като не е обвързана от фактическото ползване на имота от задълженото по чл. 11 ЗМДТ лице, за тази услуга не е налице възможност предварително да се декларира неползване. С оглед на това дори и да се установи, че съответното лице е подало декларация за броя и вида на съдовете, необходими му сметосъбиране и сметоизвозване, този факт е ирелевантен за определяне на размера на таксата за поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване. За нейното определяне законодателят, в чл. 67, ал. 4 ЗМДТ, е въвел изрично правило – на ползвател или пропорционално върху основа, определена от общинския съвет.

Четвъртият вид услуга – обезвреждане на битови отпадъци и поддържане на депа или на други съоръжения за обезвреждане, завършва визираното в чл. 7, ал. 1 ЗУО задължение на лицата, при чиято дейност се образуват битовите отпадъци. Тази услуга е необходима както по отношение на битовите отпадъци, получени от сметосъбирането и сметоизвозването, така и за битовите отпадъци, получени от поддържането на чистотата на териториите за обществено ползване, така и за осигуряване на общото задължение на общината по обезвреждане на битовите отпадъци. Именно с оглед на това в Закона за управление на отпадъците са определени задълженията на общините по третиране на отпадъците, както и правните форми, чрез които това може да стане. Законодателят е приел, че такса за тази услуга не се събира, когато общината няма депа или други съоръжения за обезвреждане на битови отпадъци. Съгласно изричната разпоредба на чл. 67, ал. 3 при определяне на размера на таксата в зависимост от количеството на битовите отпадъци се включват разходите по чл. 66, ал. 1, т. 1, 2 и 3 ЗМДТ. Това означава, че размерът на таксата за обезвреждане се определя 1) на база на количеството – когато лицето е подало декларация за вида и броя на съдовете, или 2) на ползвател или пропорционално върху основа, определена от общинския съвет – когато лицето не е подало декларация за вида и броя на съдовете.

С разпоредбата на чл. 16 А от Наредба № 7 за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на община Елхово ОбС-Елхово изрично е регламентирал начина на определяне на ТБО според количеството на битовите отпадъци и съответните задължения на лицата.

Така установеният начин на определяне на размера на таксите по чл. 62, ал. 1 ЗМДТ, без да се обсъжда вида на основата, съответства на установеното в Закона за местните данъци и такси. В наредбата е установен начина на определяне на размера на таксата при отчитане на количеството битови отпадъци, изрично се сочи, че са приложими тогава, когато таксата се определя според количеството битови отпадъци. Това е достатъчно, тъй като винаги, когато лицето е подало декларация за вида и броя на необходимите му съдове размерът на таксата ще бъде определена по реда на ал. 2 и 3 на чл. 16А от Наредбата. За законосъобразността на разпоредбите на наредбата е важно да съществува установен ред за определяне на размера на таксата съобразно количеството битови отпадъци и при неупражнено право на определяне на размера на таксата съобразно количеството битови отпадъци.

За да се определи таксата за битови отпадъци според количеството е необходимо да се установи количеството отпадъци, което всяко домакинство или лице генерира. Определянето на количеството е възможно в тегловни или в обемни единици, т.е. количеството генериран отпадък от едно домакинство или лице да бъде претеглено или определено според вместимостта на съдовете или чувалите, в който отпадъците се изхвърлят. Тегленето на генерираното количество отпадък принципно е най-точния начин за определяне на таксата, но този метод е изключително бавен и трудоемък, поради което практически не се прилага.

При действащата на територията на община Елхово, а и на територията на цялата страна система за събиране на отпадъци, точното отчитане на генерирания обем отпадък от всяко домакинство или лице е възможно само в случаите, когато домакинството или лицето е единствен ползвател на съответните съдове за отпадъци, т.е. този метод е възможно да бъде прилаган при еднофамилното застрояване, които се обслужват с персонални за всяко домакинство съдове. След проучване се констатира, че е много голям процента на жилищните сгради в режим на етажна собственост в град Елхово, както и че те не са регистрирани в община Елхово. Следва да се има предвид, че в Закона за управление на етажната собственост освен първоначалната регистрация не са предвидени начини за последващо взаимодействие и контрол между Общинските администрации и управителите на етажната собственост с оглед установяване на реално живущите в сградата в режим на етажна собственост. Книгите на собствениците

се поддържат от управителните съвети и същите не се представят в общинските администрации при промяна на броя на живущите, което от своя страна води до невъзможност за реално определяне броя на ползвателите на услугите по организирано сметосъбиране и сметоизвозване. Следва да се има предвид и съществуването на още една пречка за въвеждане на този начин на определяне на такса битови отпадъци, каквато се явява необходимостта от проектиране и изграждане на помещения за разполагане на съдовете за събиране на битови отпадъци в сградите с режим на етажна собственост, както и цялостно преоборудване на системата на сметосъбиране и сметоизвозване, което е свързано с много сериозни инвестиции.

            Често срещана практика е съдовете на определени места да се ползват от домакинства от съседни райони. При групово ползване на съдовете за отпадъци, много често освен домакинства ползватели са и офиси, магазини и други нежилищни имоти. При тази система на сметоизвозване видът и броя на ползвателите е непостоянен и варира в много широки граници.

            На следващо място следва да се има в предвид, че в себестойноста на таксата са включени фиксирани и променливи разходи. Фиксираните разходи са разходите, които не зависят от количеството на изхвърлените отпадъци в определен набор от съдове, които следва да бъдат обслужени, обхванати от такса битови отпадъци. Единствените променливи разходи са тези, свързани с третирането на отпадъците и малка част от разходите за събиране. Опита показва, че 2/3 от всички разходи за изхвърляне на отпадъците, или дори повече са фиксирани разходи и във всеки случай са значително по-високи от променливите разходи.

Изчислението показва колко ограничен може да бъде ефекта от прилагане на такса битови отпадъци в зависимост от количеството отпадъци, когато се отчита реалното изражение. Например: фиксираните разходи се приемат за 70% от общите разходи, даден имот притежава кофа пълна наполовина, съседният имот притежава същата кофа, но пълна. Разходите за събирането на кофите от тези два адреса се различават годишно. Превозното средство за събиране на отпадъците извозва отпадъците два пъти седмично. Счита се, че само променливите разходи могат да бъдат променяни с количеството на отпадъците и че променливите разходи са само определена (малка) част. Фиксираните разходи, като разходи за превозно средство за събиране на отпадъците (разходи за гориво и т.н.), включително персонал, не зависят от количеството на отпадъците (дали кофата е пълна изцяло или наполовина). При обвързване на такса битови отпадъци с теглото или обема на отпадъците, който се измерва индивидуално (в реално изражение, от всеки един генератор на отпадъци) трябва да се разглеждат допълнителните административни усилия и ефекта на минимизиране на таксата вместо минимизиране на отпадъците, както и социалните аспекти в следствие от определянето на таксата съобразно количеството отпадъци. Следва да се имат в предвид и недостатъците на модела на изчисляване на такса битови отпадъци въз основа на количеството, а именно: домакинствата могат да избегнат заплащането (чрез незаконно изхвърляне, използвайки кофата на съседа си); необходимо е да са определени размерите на кофите и честотата на изпразване; всяко домакинство трябва да има своя собствена кофа, която се използва само от жителите на това домакинство. От друга страна неправилното управление на отпадъците ще доведе до изхвърляне на отпадъците в публични контейнери на работното място; изгаряне на отпадъците; изхвърляне на отпадъците в канализационната мрежа; изхвърляне в покрайнините на населените места; изхвърляне заедно с ЕГО.

Предвид изложеното се явява обективно невъзможно такса битови отпадъци за жилищни имоти да се определя според количеството им. Предлагани са различни идеи за промяна на основата, в следствие на които ще се повишат разходите за администриране на таксата – получаване и обработка на големи масиви с информация, промени в програмни продукти и т.н. Към настоящият момент за въвеждане на реално измерване на количеството е необходимо закупуване на техника, съдове и изграждане на обособени за събиране на отпадъци помощения, служители, които да контролират измерването и броя на ползвателите в сградите с режим на етажна собственост, както и внедряване на изцяло нова система за сметосъбиране и сметоизвозване. За всичко това е необходимо технологично време и огромен финансов ресурс, с какъвто община Елхово към настоящия момент не разполага, както е и необходима и промяна в нормативната уредба на националното законодателство.

Със Закона за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси (обн., ДВ, бр. 101 от 2013г.) в § 6 е направено следното изменение „В чл. 67, ал. 2 накрая се поставя запетая и се добавя „която не може да бъде данъчната оценка на недвижимите имоти, тяхната балансова стойност или пазарната им цена.“, което влиза в сила от 1 януари 2015 г.

В ДВ, бр. 105 от 2014г. със Закона за изменение и допълнение на Закона за данък върху добавената стойност в заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси (ДВ, бр. 101 от 2013 г.) се правени следните изменения и допълнения:

а) в § 13:

аа) в ал. 1 думите „2015 г.“ се заменят с „2016 г.“;

бб) алинея 2 се отменя.

С обнародваният в ДВ, бр.95 от 08.12.2015г. Закон за изменение и допълнение на Закона за корпоративното подоходно облагане § 18 в Закона за местните данъци и такси са направени следните изменения и допълнения:

„ т. 5 В преходните и заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси (обн., ДВ, бр. 101 от 2013г.; изм., бр. 105 от 2014г.):

а) в § 13 думите „2016г.” се заменят с „2017г.”;

б) в § 13а думите „30 март 2015 г.“ се заменят с „31 март 2016 г.“.”

От 01.01.2014 г. влезе в сила Закона за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси (Обн., ДВ. бр. 101 от 22 ноември 2013 г.), като допълнението към чл. 67, ал. 2 от закона, с което се предвиди, че ще отпадне възможността общините да събират такса битови отпадъци в размер, определен на база данъчната оценка на недвижимите имоти, тяхната балансова стойност или пазарната им цена, влиза в сила от 01.01.2015 г. Със закона бяха приети промени целящи определяне на такса битови отпадъци, спрямо действително генерираното количество битови отпадъци. В мотивите към законопроекта беше изрично подчертано, че действащата нормативна уредба не се съобразява с първоначално заложения в закона принцип за разходоориентираност при определяне на таксата. Целта на този законопроект бе да се прекрати практиката, таксата да се изчислява върху отчетната стойност, данъчната оценка или пазарната стойност на имота. Поради това, чл. 67, ал. 2 претърпя промяна, като промяната се очакваше да заработи от 01.01.2015 г. Факт е, че това не се получи. Затова в заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси (ДВ, бр. 101 от 2013 г.) бяха направени следните изменения: в § 13, ал. 1 думите „2015 г.“ се заменят с „2016 г.“ (т.е. от 01.01.2016 г.). Следващата алинея 2 на § 13 е отменена, а е създаден § 13а, според която норма: До 30 март 2015 г. Министерският съвет съвместно с Националното сдружение на общините в Република България разработва методика за изготвяне на план-сметката с необходимите разходи за дейностите и за видовете основи, които служат за определяне размера на таксата за битови отпадъци, и внася в Народното събрание проект за изменение на чл. 66 и 67. Към настоящия момент няма публично оповестени данни за изготвен и окончателно приет проект на методология.

2. Целите, които се поставят:

С приемането на настоящата разпоредба се цели да се гарантира непрекъсваемост на предоставяната услуга, събираемостта на такса битови отпадъци, като се покрият реално извършените разходи по предоставените услуги сметосъбиране и сметоизвозване, депониране на битовите отпадъци в депо и чистота на териториите за обществено ползване.

С отлагане на действието по прилагане на частта на чл. 67, ал. 2 от ЗМДТ, с която се определя размера на такса битови отпадъци, пропорционално върху основа, определена от общинския съвет, която не може да бъде данъчната оценка на недвижимите имоти, тяхната балансова стойност или пазарната им цена се цели осигуряване на необходимия времеви ресурс за определяне на база, осигуряваща пряка връзка с извършените разходи по предоставяне на услугите. Във връзка с това Министерският съвет съвместно с Националното сдружение на общините в Република България до 31 март 2016г. ще разработи методика за изготвяне на план-сметка с необходимите разходи за дейностите и за видовете основи, които ще служат за определяне размера на такса битови отпадъци.

На следващо място се цели изпълнение на изискванията и разпоредбите на действащото законодателство.

3. Финансовите и други средства, необходими за прилагането на новата уредба:

Определянето на размера на такса битови отпадъци, като промил върху основата определена с чл.20 и чл.21 от ЗМДТ ще запази финансовата тежест върху данъчно задължените лица и бизнеса през 2016г.

Не са необходими финансови и други средства за прилагането на предложената промяна, защото и сега действащата регламентира същия метод за определяне размера на такса битови отпадъци – пропорционално на данъчната оценка на имота и не е необходимо допълнително разходване на средства, като за прилагане на нова методика.

4. Очакваните резултати от прилагането, включително финансовите, ако има такива:

В резултат от прилагането на разпоредбата ще се допренесе до създаване на предпоставки за доброволно изпълнение на задълженията по реда на ЗМДТ, както и навременно събиране на таксата.

Същевременно ще се повиши удоволетвореността на гражданите от обслужването посредством, което се предоставя самата услуга от община Елхово.

5. Анализ за съответствие с правото на Европейския съюз:

Предлаганият проект за промени в Наредбата касаят подзаконов нормативен акт, съобразен с действащия към момента Закон за местните данъци и такси, поради което съответствието им с правото на Европейския съюз е предопределено от разпоредбите на Европейската харта за местното самоуправление, директивите на Европейската общност, свързани с тази материя.

В предвид горепосоченото предлагаме ОбС-Елхово да приеме чл. 15А в Наредба № 7 на ОбС Елхово за определяне и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Елхово, както следва:

„Чл.15 А Размерът на такса битови отпадъци се определя както следва:

–          за жилищни имоти на физически и юридически лица/ предприятия/ размерът на таксата е промил върху основата определена с чл.20 и чл.21 от ЗМДТ;

–          за нежилищни имоти на юридически лица / предприятия/ и физически лица размерът на таксата е промил върху основата определена с чл.20 и чл.21 от ЗМДТ;

–          за имоти, намиращи се извън районите, в които общината е организирала сметосъбиране и сметоизвозване се събира такса за ползване на депо за битови отпадъци и за поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване.

От 01.01.2017 г. такса битови отпадъци се определя по реда на чл.67 от Закона за местните данъци и такси.”