В голямата зала на община Елхово днес се проведе публично обсъждане на проекта за бюджет за 2013 год. на община Елхово с цел да се информират и ангажират жителите на общината при съставянето, приемането и изпълнението на бюджета през текущата година. В срещата взеха участие кмета на община Елхово г-н Петър Киров, председателят на Общински съвет г- н Николай Тончев, общински съветници, кметове на населени места, кметски наместници, ръководители на бюджетни звена, служители на общинска администрация и жители на община Елхово.
Г-н Киров представи в детайли отчета на сборният бюджет за 2012 год. на община Елхово, като първоначално приетия бюджет за 2012г. е бил в размер на 8 231 574 лв. През годината бюджета е актуализиран в резултат на промени в бюджетните взаимоотношения с Централния бюджет, получени целеви и други трансфери, преизпълнение на собствените приходи и други. Така към 31.12.2012г. сборния бюджет на Община Елхово е в размер на 9 361 790лв. или реализирано увеличение в размер на 1 130 216лв. Постъпленията от собствени приходи към 31.12.2012г. са в размер на 2 020 983лв. За сравнение през 2011г. са внесени 1 764 251лв., а през 2010г. – 1 678 672лв. Основен дял от приходната част на бюджета и през 2012г. заемат бюджетните взаимоотношения с Централния бюджет – 5 788 918лв. или 73% от всички приходи. Най-висок относителен дял от разходите по бюджета заема функция “Образование” – 45,8%. Извършените капиталови разходи са в размер на 1 135 813лв. Привлечените средства по Оперативни програми са в размер на 862 248лв. и постъпленията за реализация на проекти по Програма за развитие на селските райони 2007-2013г. са в размер на 1 455 257лв.
Във връзка с изпълнението на бюджет 2012 кмета на община Елхово сподели: “Аз се радвам, че въпреки лошата икономическа обстановка, община Елхово запази финансова стабилност, което ни дава предпоставки за 2013 година да започнем с плюс, а не с минус. Искам да изкажа благодарност на всички второстепенни разпоредители и най-вече в образованието, че имат съответните преходни остатъци, което показва за едно добро планиране на разходите. Винаги съм подкрепял идеята, че е добре да имаш пари, на които може да разчиташ. Приоритет за нас ще остане работата с младите хора и разбира се социално уязвимите групи, хората в неравностойно положение, възрастните хора, както и здравеопазването в общината”.
Кмета на община Елхово представи подробно проекта на бюджет на общината за 2013 година. При съставянето му са взети под внимание внесените предложения на жителите на общината, които имаха възможност да направят предложения в специално поставени за целта кутии, които бяха публично достъпни през месец декември 2012 година.
Финансовият план на общината включва предоставените средства от централния бюджет в размер на 5 934 577 лв., планирани общински приходи 1 916 758 лв. и преходен остатък на община Елхово от 2012г. в размер на 1 864 637 лв.
Акценти в разходната част на бюджет 2013 год. са както следва Функция „Образование” – 4 182 865 лв.; Функция „Здравеопазване” – 450 293 лв.; Функция „Социални дейности и услуги” – 566 043 лв.; Функция „Поддръжка на териториите за обществено ползване и благоустрояване” – 1 536 331 лв.; Функция „Култура, спорт и почивно дело” – 426 168 лв.; Функция „Икономически дейности и услуги” – 526 178 лв.; Общи държавни служби – 1 386 288 лв.; Отбрана и сигурност – 129 455 лв. или общо 9 203 621 лв.
Разпределяемият преходен остатък от местни дейности ще се използва за субсидии, помощи, средства по проекти, капиталови разходи, текущи разходи и текущи ремонти по населените места в община Елхово. Целевата субсидия за капиталови разходи е предвидено да се използва за реконструкция на водопровода по ул. „3-ти март” от ул. „Победа” до пл. „Христо Ботев” и СМР с енергоспестяващ ефект на последното не санирано заведение, а именно ОДЗ „Невен” на ул. „Славянска”.
Г-н Киров от своя страна заяви „Винаги желанието ни е било да насочваме средствата към по-голяма група от хора. Нормално е всеки един кмет и всеки един управляващ, да желае да направи повече инфраструктурни обекти, защото това остава след него. В този бюджет сме се постарали да обезпечим на първо място социалните дейности и образованието. Обезпечавайки тях, чак тогава започнахме разпределението на други средства. Към този момент община Елхово работи по много проекти, по някой от тях текат процедури за избор на изпълнител, по няколко очакваме одобрение всеки момент, а във същия момент подготвяме нови проектни предложения, тъй като желанието ни винаги е било да не работим само преди избори, а да работим през целият мандат…. Смея да твърдя, че се чувствахме задължени и последното учебно заведение – ОДЗ „Невен“ – Елхово, да придобие съответният вид, какъвто вече имат всички останали учебни заведения, за това сме насочили средства за саниране на същата. Отговаряйки на изискванията на пожарните служби отделихме средства за да обезпечим заведенията, за да отговарят на тези изисквания и търсейки варианти за намаляна на разходите за топла вода на всички детски заведения и социални домове в община Елхово считаме, че е нужно да се изградят съответните инсталации за топла вода с цел намаляна на разходите. Пожелаваме си това което сме записали в този проекто-бюджет да го изпълним и да го преизпълним“.
На присъстващите бе дадена възможност да поставят своите въпроси, на които получиха компетентни отговори.