СЪОБЩЕНИЕ:
Съгласно чл.26 ал.2 от ЗНА и във връзка с чл.77 от АПК в законоустановения срок от 14 дни, община Елхово чрез настоящето публикуване предоставя възможност на заинтересованите лица да направят своите предложения, мнения и препоръки по проекта за изменение и допълнение на Наредба № 10 за условията и реда за съставяне на бюджетната прогноза за местните дейности за следващите три години, за съставяне, приемане, изпълнение и отчитане на общинския бюджет
МОТИВИ:
по проект за изменение и допълнение в Наредба № 10 на ОбС Елхово за условията и реда за съставяне на бюджетната прогноза за местните дейности за следващите три години, за съставяне, приемане, изпълнение и отчитане на общинския бюджет
С Решение № 348/30/7 от 23.01.2014 г. на Общински съвет е приета Наредба за условията и реда за съставяне на бюджетната прогноза за местните дейности за следващите три години, за съставяне, приемане, изпълнение и отчитане на общинския бюджет
- Причини, налагащи изменение и допълнение на Наредбата:
На 25 май 2016 г. Народното събрание прие Закон за изменение и допълнение на Закона за публичните финанси /обн. ДВ бр.43/ 07.06.2016 г/, което налага да бъдат направени изменения и допълнения на действащата към момента Наредба № 10 за условията и реда за съставяне на бюджетната прогноза за местните дейности за следващите три години, за съставяне, приемане, изпълнение и отчитане на общинския бюджет.
- Цели:
С направените изменения и допълнения на действащата към момента Наредба № 10 за условията и реда за съставяне на бюджетната прогноза за местните дейности за следващите три години, за съставяне, приемане, изпълнение и отчитане на общинския бюджет на Община Елхово, се цели синхронизиране на направените изменения и допълнения на Закона за публичните финанси.
- Финансови средства:
За приемането и прилагането на Наредба не са необходими допълнителни финансови средства.
- Очаквани резултати:
С приемането на направените промени на действащата към момента Наредба № 10, ще бъде преведено в съответствие – местната подзаконова нормативна уредба с разпоредбите на нормативния акт от по–висока степен. Ще се постигне съответствие на фискалната политика с макроикономическите показатели и социално икономическите цели на Община Елхово.
- Анализ за съответствие с правото на Европейския съюз:
Предлаганите промени са в съответствие с нормативните актове от по-висока степен и с тези на европейското законодателство. В нея са възприети основни положения на Директива 2011/85/ЕС на Съвета от 8 ноември 2011 г. относно изискванията за бюджетните рамки на държавите – членки и за създаване на условия за изпълнението на относимите регламенти, приети в края на 2011 г., залегнали и в Закона за публичните финанси. Проектът на Наредба за изменение и допълнение на Наредба за съставяне на тригодишна бюджетна прогноза за местните дейности и за съставяне, приемане, изпълнение и отчитане на бюджета на Община Елхово, е публикуван на официалната страница на Община Елхово на 16.09.2016 г. След изтичане на законовия срок ще бъдат взети предвид всички предложени промени по проекта на Наредба за изменение и допълнение на Наредба за за условията и реда за съставяне на бюджетната прогноза за местните дейности за следващите три години, за съставяне, приемане, изпълнение и отчитане на общинския бюджет, като същите ще бъдат оповестени от вносителя преди приемането на акта от Общински съвет гр.Елхово.
- Правни основания:
Чл.21, ал.1, т.23 и ал.2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, при спазване изискванията на чл. 75-79 от Административно-процесуалния кодекс, във връзка с чл.11, ал.3, чл.26 и чл.28 от Закона за нормативните актове.
ПРОЕКТ ЗА РЕШЕНИЕ:
На основание чл.21 ал.2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация във връзка с чл.82, ал.1 от Закона за публичните финанси, Общински съвет-Елхово приема изменения и допълнения в Наредба № 10 за условията и реда за съставяне на бюджетната прогноза за местните дейности за следващите три години, за съставяне, приемане, изпълнение и отчитане на общинския бюджет, като следва:
- В Чл. 17 се правят следните изменения и допълнения:
- В ал. 2 думите „по реда на Раздел V в срок не по-късно от 30 ноември на предходната година” отпадат, а в началото на изречението се добавя «В рамките на срока по ал.6»;
- Създава се нова ал. 7: „Кметът на община в процедура по финансово оздравяване изпраща проекта на бюджет на общината за съгласуване от министъра на финансите”.
- В Чл. 18 се правят следните изменения и допълнения:
- В ал. 5:
- т. 1 числото „5” се заменя с „15”;
- т. 2 числото „30” се заменя с „50”;
- Създава се нова ал. 6: „При разглеждането от общинския съвет на бюджета на община Елхово в процедура по финансово оздравяване се обсъжда и становището на министъра на финансите по проекта на бюджет на общината”.
- Досегашните от ал. 6 до ал. 10 стават съответно от ал. 7 до ал. 11.
- В Чл. 21 се правят следните допълнение:
- Създава се нова ал. 3: В срока по ал. 1 част от заема по мотивирано предложение на кмета на общината и при наличие на решение на общински съвет, министъра на финансите може да удължава срока за възстановяване на заемите по ал. 1 на общини с още една година или да отпусне нов заем от централния бюджет за рефинансиране на непогасената.
- Създава се Раздел VІ „А” с чл. 34 „а” – до 34 „л”:
ОБЩИНИ С ФИНАНСОВИ ЗАТРУДНЕНИЯ
Общи разпоредби
Чл. 34 а. (1) Община е във финансово затруднение, когато са налице три или повече от следните условия:
- не се спазват фискалните правила по чл. 32, ал. 1 и 2 от ЗПФ;
- наличните към края на годината задължения за разходи по бюджета на общината надвишават 15 на сто от средногодишния размер на отчетените разходи за последните 4 години;
- наличните към края на годината поети ангажименти за разходи по бюджета на общината надвишават 50 на сто от средногодишния размер на отчетените разходи за последните 4 години;
- наличните към края на годината просрочени задължения по бюджета на общината надвишават 5 на сто от отчетените за последната година разходи на общината;
- бюджетното салдо по бюджета на общината през последните три години е отрицателна величина за всяка една от трите години;
- осредненото равнище на събираемост за данъка върху недвижимите имоти и данъка върху превозните средства е под осреднената събираемост на двата данъка за всички общини, отчетена за последната година.
(2) Министъра на финансите може да прецени да бъдат подпомагани с временен безлихвен заем по чл. 34 ж, ал. 1 от Наредбата, общини с финансови затруднения.
Чл. 34 б. (1) Когато общината е във финансово затруднение се открива процедура за финансово оздравяване с цел постигане на финансова устойчивост и стабилност на общинските финанси.
(2) Процедурата за финансово оздравяване на общината се открива за период от една до три години.
(3) В процедурата за финансово оздравяване се вземат предвид интересите на местната общност.
Чл. 34 в. (1) Министерството на финансите осъществява наблюдение на общините за преценка на показателите по чл. 34а.
(2) При установяване на наличието на три или повече от условията по чл. 34а, министъра на финансите уведомява кмета на общината за предприемане на действията по чл. 34д, ал. 2.
Чл. 34 г. (1) Във връзка с чл. 130 г, ал. 1 от ЗПФ министърът на финансите издава методически насоки и указания по прилагането на чл. 130 а от ЗПФ, във връзка с чл. 34а, ал. 1 от Наредбата, които се публикуват на интернет страницата на Министерството на финансите.
(2) Всяко тримесечие на интернет страницата на Министерството на финансите се публикува информация от отчетните данни на общините за финансовото им състояние в съответствие с чл. 130 г, ал. 2 от ЗПФ.
Откриване на процедура по финансово оздравяване
Чл. 34 д. (1) Ежегодно в срок до 10 март кметът на общината извършва оценка за наличие на условията по чл. 34а, ал. 1 към края на предходната година.
(2) Когато при оценката по ал. 1 се установи, че са налице три или повече от условията по чл. 34а, ал. 1, кметът на общината в 7-дневен срок уведомява общинския съвет, че общината се намира във финансово затруднение, и предлага на общинския съвет да бъде открита процедура за финансово оздравяване.
(3) В 10-дневен срок от уведомяването по ал. 2 общинският съвет с решение, прието с мнозинство повече от половината от общия брой на общинските съветници:
- открива процедурата за финансово оздравяване;
- възлага на кмета да изготви план за оздравяване и да проведе публично обсъждане на плана с местната общност;
- определя срок за изготвянето на плана, който не може да бъде по-дълъг от един месец, и определя ред и срок за провеждане на публичното обсъждане, който не може да бъде по-кратък от 14 дни.
(4) В 7-дневен срок от провеждане на публичното обсъждане общинският съвет с решение определя срока на процедурата по финансово оздравяване и приема плана за финансово оздравяване.
(5) С решенията по ал. 3 и 4 общинският съвет може да възложи на кмета на общината да направи искане до министъра на финансите за финансово подпомагане на общината под формата на временен безлихвен заем от централния бюджет за целите на изпълнението на плана за финансово оздравяване.
(6) Кметът на общината осъществява текущо наблюдение на условията по чл. 34а, ал. 1, като задължително извършва оценка, анализ и прогноза за тяхното изменение към полугодието и края на текущата бюджетна година, като при необходимост определя срокове и стъпки за предприемане на съответни действия.
План за финансово оздравяване на общината. Изпълнение на плана
Чл. 34 е. (1) Планът за финансово оздравяване съдържа:
- система от критерии и финансови показатели, определени за наблюдение, с цел постигане на финансова устойчивост и стабилност на общинските финанси;
- индикатори за изпълнение, които да оценяват постигането на целеви стойности по показателите за ефективност, в т.ч. мерки за оптимизиране на структурата и числеността на персонала, и график за изпълнението им;
- управленските, организационните, правните, финансовите, техническите и другите действия за осъществяването на плана, включително мерки за подобряване на събираемостта на местните приходи;
- оценка за влиянието на плана върху предоставяните услуги;
- други мерки, подходящи за финансовото оздравяване на общината.
(2) С плана за финансово оздравяване се определят отговорностите на кмета на общината и на общинския съвет за изпълнението на предвидените в него мерки и дейности.
(3) В случаите, при които общината има просрочени задължения, към плана по ал. 1 задължително се прилага програма за изплащане на просрочените задължения на общината, която включва:
- мерки за приоритизиране и оптимизация на разходите;
- мерки за повишаване на събираемостта на приходите;
- времеви график за обслужването на просрочените задължения до пълното им изплащане.
(4) Планът за финансово оздравяване, който предвижда ползването на временен безлихвен заем по чл. 34ж, ал. 1, се съгласува предварително с министъра на финансите в рамките на срока за публично обсъждане, определен от общинския съвет. Министърът на финансите може да дава допълнителни указания относно изготвянето и съдържанието на плана.
(5) След приемането му от общинския съвет планът по ал. 4 се изпраща на министъра на финансите.
(6) Кметът на общината всяко тримесечие публикува на интернет страницата на общината информация за изпълнението на плана за финансово оздравяване.
Временен безлихвен заем за изпълнение на план за финансово оздравяване
Чл. 34 ж. (1) Министърът на финансите може да отпусне за сметка на централния бюджет временни безлихвени заеми за целите на изпълнение на плана за финансово оздравяване на общини, чиито планове за финансово оздравяване са съобразени със становището на министъра на финансите.
(2) Временните безлихвени заеми по ал. 1 се отпускат при условия, определени от министъра на финансите, със срок за възстановяване, който не може да бъде по-дълъг от срока на процедурата за финансово оздравяване, определен от общинския съвет.
(3) За заемите по ал. 1 се прилагат разпоредбите на чл. 105 и 106 от ЗПФ.
Чл. 34 з. (1) Кметът на общината докладва на тримесечие на министъра на финансите за изпълнението на плана за финансово оздравяване, за който е отпуснат заем по чл. 34ж, ал. 1.
(2) При наличие на тенденции за неизпълнение на поставените цели за финансова устойчивост и стабилност на общинските финанси и за трайно подобряване на финансовото състояние на общината, в процедура за финансово оздравяване общинският съвет, единствено след предварителното съгласие на министъра на финансите, може да взема решения за получаване на безлихвени заеми, както и решения за поемане на общински дълг чрез сключване на договори за заем или емитиране на общински ценни книжа и за издаване на общински гаранции при условия и по ред, определени със закон.
(3) Министърът на финансите изразява становището си по ал. 2 в 30-дневен срок от уведомяването му за намерението на общината да поеме дълг.
Чл. 34 и. В случаите по чл. 34ж, ал. 1 Министерството на финансите извършва текущо наблюдение на тримесечие за изпълнението на плана по чл. 34е. При отклонение от постигането на целите на плана министърът на финансите може да преустанови отпускането на заема по чл. 34ж, ал. 1, когато е предвидено предоставянето му на отделни траншове, след представяне на писмената обосновка от кмета на общината относно причините за това неизпълнение.
Чл. 34 к. (1) По предложение на министъра на финансите с акт на Министерския съвет на общините може да бъде отпусната допълнителна субсидия от централния бюджет за погасяване на заемите по чл. 34ж, ал.1. Когато се установи, че е налице трайна тенденция за подобряване на финансовото състояние на общината, като при изпълнението на плана по чл. 34е са постигнати:
- намаление на просрочените задължения;
- първичен бюджетен излишък за последен отчетен период на общината, който е положителната разлика между приходите, помощите и даренията, разходите и бюджетните взаимоотношения, без да се отчитат разходите за обслужване на дълга на общината;
- устойчиво нарастване на собствените общински приходи, като се изключат тези с еднократен характер;
- повишена събираемост на собствените приходи;
- намаление на административните разходи, без да се отчитат разходи с еднократен характер.
(2) Искането за допълнителна субсидия се прави от кмета на общината до министъра на финансите не по-рано от 6 месеца след приемането на плана за финансово оздравяване.
(3) Към искането по ал. 2 задължително се прилагат доказателства за изпълнението на плана за финансово оздравяване и се предлага размер на допълнителната субсидия. Министърът на финансите може да определи и допълнителни изисквания за предоставяне на информация.
Предсрочно прекратяване на процедурата за финансово оздравяване на общината
Чл. 34 л. (1) По предложение на кмета на общината, общинският съвет може да прекрати процедурата за финансово оздравяване преди изтичането на нейния срок, ако общината излезе от състояние на финансово затруднение.
(2) Предложение за предсрочно прекратяване на процедура за финансово оздравяване, която предвижда план за финансово оздравяване с финансово подпомагане с безлихвен заем от държавния бюджет, се съгласува предварително с министъра на финансите.
- В Чл. 35 се правят следните изменения и допълнения:
- ал.1 се изменя както следва: Кметът на общината изготвя годишния отчет за изпълнението на бюджета по показателите, по които е бил приет, придружен с доклад, и в срок до 31 август на следващата бюджетна година го внася за приемане от общинския съвет. В случаите, когато Сметната палата извършва финансов одит на годишния отчет на общината, кметът на общината внася за приемане одитирания отчет заедно с одитното становище на Сметна палата за заверка на годишния финансов отчет на общината.
- В ал. 5 думите „31 декември” се заменят с „30 септември”.
В останалата си част Наредба № 10 за условията и реда за съставяне на бюджетната прогноза за местните дейности за следващите три години, за съставяне, приемане, изпълнение и отчитане на общинския бюджет”, приета с решение № 348/30/7 от 23.01.2014 г. на Общински съвет, гр.Елхово остава непроменена.