На заинтересованите лица се предоставя 30-дневен срок, считано от 11.12.2018 г. за предложения и становища по настоящия проект за изменение и допълнение на Наредба № 14 за определяне размера на местните данъци на територията на община Елхово. Предложенията могат да бъдат депозирани в Центъра за услуги и информация на гражданите при община Елхово, на адрес – гр. Елхово, ул. „Търговска“ № 13 или на следния електронен адрес: obshtina@elhovobg.org
Проект!
Предложение за изменение и допълнение на Наредба № 14 за определяне размера на местните данъци на територията на община Елхово
1.В чл.7 ал.1 думите „сгради и поземлени имоти“ се заменят с „поземлени имоти, сгради и самостоятелни обекти в сгради“.
2.В чл.9 след думите „вещно право“ се добавя „на ползване“.
3.В чл.19 се създава нова ал.2 с текст „В случай, че е установено деклариране на повече от едно основно жилище, облекчението по ал.1 не се прилага и данъкът се дължи в пълен размер за всяко от жилищата и за периода, в който едновременно са декларирани като основни жилища.“
4.Ал. 2 става ал.3
5.В чл.20 се добавя текст : „Не се подават декларации по чл.14 от ЗМДТ в случаите, предвидени в същия закон.“
6.В чл.40 ал.3 т.5 се отменя.
7.Чл.41 ал.1 се изменя така : „“(1) За леки и товарни автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 т годишният данък се състои от два компонента – имуществен и екологичен, и се определя по следната формула:
ГДПС = ИмК x ЕК,
където:
ГДПС е годишният размер на данъка върху превозните средства за леки и товарни автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 т;
ИмК е имуществен компонент, който се определя по реда на т. 1;
ЕК е екологичен компонент, който се определя по реда на т. 2
- имущественият компонент се определя от стойността на данъка в зависимост от мощността на двигателя, коригирана с коефициент в зависимост от годината на производство на автомобила, по следната формула:
ИмК = СkW x Кгп,
където:
СkW е частта от стойността на данъка в зависимост от мощността на двигателя, която се определя от мощността на двигателя и размера на данъка в следния размер:
а) до 55 kW включително – 0,34 лв. за 1 kW;
б) над 55 kW до 74 kW включително – 0,54 лв. за 1 kW;
в) над 74 kW до 110 kW включително – 1,10 лв. за 1 kW;
г) над 110 kW до 150 kW включително – 1,23 лв. за 1 kW;
д) над 150 kW до 245 kW включително – 1,60 лв. за 1 kW;
е) над 245 kW – 2,10 лв. за 1 kW;
Кгп е коригиращ коефициент за годината на производство на автомобила в следните размери:
Брой на годините от годината на производство, включително годината на производство | Коефициент |
Над 20 години | 1,1 |
Над 15 до 20 години включително | 1 |
Над 10 до 15 години включително | 1,3 |
Над 5 до 10 години включително | 1,5 |
До 5 години включително | 2,3 |
- екологичният компонент се определя в зависимост от екологичната категория на автомобила в следния размер:
Екологична категория | Коефициент |
без екологична категория, с екологични категории „Евро 1“ и „Евро 2“ |
1,10 |
„Евро 3“ | 1,00 |
„Евро 4“ | 0,80 |
„Евро 5“ | 0,60 |
„Евро 6“ и „ЕЕV“ | 0,40 |
“
8.В чл.41 в ал.2 думите „леки автомобили“ се заменят с „леки и товарни автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3.5 т“.
9.В чл.41 ал.6 се изменя така „Данъкът за товарен автомобил с технически допустима максимална маса над 3.5 т. , но не повече от 12т технически допустима максимална маса е в размер на 10 лв. за всеки започнати 750 кг товароносимост“.
10.В чл.41 се създава ал.14 „Когато в регистъра по чл.54 ал.1 няма данни за екологичната категория на МПС, се приема, че превозното средство е без екологична категория“
11.В чл.45 ал.1 се отменя.
12.В чл.45 ал.2 се изменя така : „(2) За мотопеди и мотоциклети с мощност на двигателя до 74 kW включително, и съответстващи на екологична категория „Евро 4“ данъкът се заплаща с 20 на сто намаление, а за съответстващите на екологични категории, по-високи от „Евро 4″ – с 60 на сто намаление от определения по чл. 41, ал. 3 данък.“;
13.В чл.45 ал.3 се изменя така: „(3) За автобусите, товарните автомобили, с технически допустима максимална маса над 3,5 т, влекачите за ремарке и седловите влекачи с двигатели, съответстващи на екологична категория „Евро 4“, данъкът се заплаща с 20 на сто намаление, а за съответстващите на „Евро 5“, „Евро 6“ и „ЕЕV“ – с 50 на сто намаление от определения по чл. 41, ал. 5, 6, 7 и 13 данък.“;
14.В чл.45 ал.5 се изменя така: „Когато в регистъра по чл.54 ал.1 от ЗМДТ няма данни за екологичната категория на моторното превозно средство, се приема , че превозното средство е без екологична категория.“
15.Чл.47 се изменя така: „ Данъкът се внася в приход на бюджета на общината по постоянния адрес, съответно седалището на собственика, а в случаите по чл. 54, ал. 5 от ЗМДТ – в приход на общината по регистрация на превозното средство.“
16.В Приложение № 2 към чл.56 т.21 се отменя.
Мотиви към Проект за изменение и допълнение на Наредба № 14 за определяне размера на местните данъци на територията на община Елхово
- Причини, които налагат приемането:
Причината, която налага приемането на настоящите изменения и допълнения на Наредба № 14 е приетото изменение в Закона за местните данъци и такси, обнародвано в ДВ бр.98/ 27.11.2018г. В Държавен вестник бр.98 от 27.11.2018 г. с §39 и §40 на Закона за изменение и допълнение на закона за корпоративното подоходно облагане се правят промени в Закона за местните данъци и такси, с които е приета нова концепция за определяне на данъка върху превозните средства за леки автомобили и товарните автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 т, а именно данъкът да се определя по формула, която включва два компонента: имуществен и екологичен. Имущественият компонент отчита мощността и годината на производство на автомобила, а екологичният компонент отчита екологичната категория на автомобила, респективно замърсяването, което причинява съответният автомобил. Имущественият компонент се определя от ставката за тази част от данъка и мощността на двигателя, коригирани с коефициент в зависимост от годината на производство на автомобила.
По отношение на коефициента за екологична категория в законопроекта са определени границите, в рамките на които общинският съвет следва да определи размера на коефициента за всяка екологична категория в наредбата по чл. 1, ал. 2 от ЗМДТ.
Във връзка с въведения нов начин за облагане е предвидено облекчението за превозни средства с действащо катализаторно устройство да отпадне. Отпадането на посоченото данъчно облекчение е заменено с въвеждане на коефициент за екологичната категория на автомобила.
Предвидена е корекция на данъчното облекчение за автобусите, товарните автомобили над 3,5 т, влекачите за ремарке и седловите влекачи с двигатели, съответстващи на екологични категории „Евро 3“ и „Евро 4“ така, че да съответства на предвидената данъчна преференция съобразно коефициента за екологична категория при облагане на леки и товарни автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 т. В тази връзка данъчното облекчение за екологична категория „Евро 3“ отпада, а за екологична категория „Евро 4“ се намалява на 20 %.
Като положителен ефект за собствениците на моторни превозни средства е предвидено отпадане на лимитиращата граница от 74 kW за ползване на данъчни облекчения за леки и товарни автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 т, като с коефициента за екологична категория се дава възможност за ползване на данъчно облекчение за всички автомобили с категория равна на или повисока от „Евро 4“, независимо от мощността им. По този начин всички собственици на моторни превозни средства ще имат възможност да ползват данъчни преференции, в случай че притежават моторни превозни средства, отговарящи на по-високи екологични стандарти.
Приета е промяна относно облагаемата товароносимост на товарните автомобили с технически допустима максимална маса над 3,5 т и не повече от 12 т, като вместо на всеки започнат тон, същата ще се изчислява на всеки започнати 750 кг.
Отпада данъчното облекчение за основно жилище и определяне на данъка върху недвижимите имоти в пълен размер за всички жилища на данъчно задълженото лице, когато повече от едно жилище е декларирано като основно.
Приета е промяна в приложение № 2 „Норми за данъчна оценка на недвижими имоти“, съгласно която отпада корекцията за подобрения към обектите (луксозна или алуминиева дограма, климатична инсталация и други) при определяне на коефициента за индивидуални характеристики на сградата. Промяната цели премахване на характеристики на имоти, които са морално остарели и които към настоящия момент не прилагат и не могат да бъдат характеристика на даден имот.
Направена е промяна в приложение № 4 „Видове патентни дейности и годишни размери на данъка“, като отпада патентната дейност „Отдаване на видеокасети или записи на електронен носител под наем“. Промяната цели прецизиране и осъвременяване на видовете патентни дейности чрез премахване на дейности, които към настоящия момент не се осъществяват.
- Целите, които се поставят:
Целта, която се поставя е усъвършенстване и актуализиране на Наредбата с оглед спазване изискванията на нормативната уредба в страната и подобряване административното обслужване на гражданите.
- Финансовите и други средства, необходими за прилагането на новата уредба:
За прилагане на проекта за изменение и допълнение на Наредба № 14 за определяне размера на местните данъци на територията на община Елхово не са необходими допълнителни финансови средства.
- Очакваните резултати от прилагането, включително финансовите, ако има такива:
Очакваният резултат е привеждане в пълна степен на съответствие на Наредба № 14 на ОбС Елхово с действащата нормативна уредба, усъвършенстване на административното обслужване на гражданите и по-висока събираемост на местните приходи.
- Анализ за съответствие с правото на Европейския съюз:
Предлаганите промени в Наредбата не противоречат на норми от по-висока йерархия и на европейското законодателство.