РЕШЕНИЕ NСЗ-3 – ПР/2012 г. за преценяване на необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околната среда

На основание чл. 81, ал. 1, т. 2 и чл. 93, ал. 1, т. 1, ал. 3 и ал. 5 от Закона за опазване на околната среда, чл. 7, ал. 1 и чл. 8, ал. 1 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху околната среда (Наредбата за ОВОС) чл. 31 ал. 4 и ал. 6 от Закона за биологичното разнообразие (ЗБР), чл. 2 ал. 1, т. 1, чл. 8, ал. 1, т. 2, чл. 40 ал. 3 и ал. 4 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка на съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони (Наредбата за ОС) и представената писмена документация от възложителя по Приложение N 2 към чл. 6 от Наредбата за ОВОС, по чл. 10, ал. 1 и 2 от Наредбата за ОС представени становища от Регионална здравна инспекция гр. Ямбол.

РЕШИХ

 

да не се извършва оценка на въздействието върху околната среда и оценка на съвместимост с предмета и целите на опазване в защитените зони за

инвестиционно предложение Изграждане на център за разкомплектоване на излезли от употреба моторни превозни средства в имот N 27382.500.9527 по кадастралната карта на гр. Елхово, общ. Елхово, което няма вероятност да окаже значително отрицателно въздействие върху природни местообитания, популации и местообитания на видове, предмет на опазване в защитени зони.

възложител ЕТ„Недялко Стоянов“, гр. Елхово, ул. „Александър Стамболийски“ N 145.

МОТИВИ:

I. Характеристики на предлаганото строителство, дейности и технологии: обем, производителност, мащабност, взаимовръзка и кумулиране с други предложения, ползване на природни ресурси, генерирани отпадъци, замърсяване и дискомфорт на околната среда, както и риск от инциденти:

  • Предвидената дейност попада в Приложение N 2, т. 11, б. „д“ на Закона за опазване на околната среда – „съхраняване на метален скрап, включително скрап от моторни превозни средства“, за която, на основание чл. 93, ал. 1, т. 1 от ЗООС, следва да бъде извършена преценка на необходимостта от извършване на ОВОС.
  • Според представената информация за преценяване необходимостта от извършване на ОВОС, в която е описана характеристиката на предлаганата дейност, инвестиционното предложение предвижда изграждане на център за разкомплектоване на излезли от употреба МПС.

 

В автоморгата се предвиждат дейности по разкомплектоване и временно съхраняване на излезли от употреба моторни превозни средства /ИУМПС/, а именно: Операции по отделяне на опасни материали и компоненти от ИУМПС – отделяне на акумулатори и резервоари; отделяне или неутрализиране на потенциално експлозивни компоненти (в това число въздушни възглавници); отстраняване и разделно събиране и съхраняване на горива, смазочни масла, масла от предавателни кутии и трансмисионни масла, хидравлични масла, охлаждащи течности, антифриз, спирачни течности, течности от климатични инсталации и всички други течности, съдържащи се в излезлите от употреба МПС, освен ако са необходими за повторната употреба на съответните части; премахване, доколкото е възможно, на всички компоненти, идентифицирани като съдържащи живак; Операции по отделяне на материали и компоненти с цел улесняване на рециклирането им (отделяне на филтри, метални компоненти, гуми, пластмасови компоненти и стъкла); Операции по съхраняване на материалите и компонентите. Дейностите по събиране, разкомплектоване и временно съхраняване на излезли от употреба моторни превозни средства и излязло от употреба електрическо и електронно оборудване ще се извършват на закрито, върху бетонирана и оградена площадка. Предвижда се разкомплектоване на около 200 ИУМПС годишно. Прогнозните площи за обслужващи дейности са около 3 000 кв. м. Ще бъдат обособени зони за основните видове дейности както следва: зона за приемане на излезли от употреба МПС; зона за разкомплектоване; зона за сортиране и съхранение на отпадъците и складова зона за съхранение на опасни и неопасни отпадъци. При разкомплектоването, отделните отпадъци ще бъдат предавани на лицензирани фирми за по-нататъшно рециклиране или обезвреждане, годните за повторна употреба авточасти ще се продават на физически и юридически лица. Няма да се извършва допълнителна преработка и промяна в състава на посочените отпадъци. Отпадъчните води от площадката ще преминават през каломаслоуловител, след което ще се заустват в градската канализация. В тази връзка е направен извод, че обема и мащабността на инвестиционното предложение са малки и реализацията му ще окаже незначително въздействие върху околната среда.

Разглежданата площадка предвидена за реализация на инвестиционното предложение няма връзка с други съществуващи и одобрени с устройствен или друг план дейности. В РИОСВ Стара Загора са постъпвали инвестиционни предложения за изграждане на площадки за събиране, временно съхранение на отпадъци и разкомплектоване на излезли от употреба МПС за района на гр. Елхово. След възникване на отпадъците, най-добрият начин за предотвратяване или намаляване на отрицателното въздействие върху околната среда е тяхното оползотворяване. Оползотворяването на отпадъците се разглежда в три аспекта – повторна употреба, рециклиране и оползотворяване на енергията. Изграждането на такива площадки ще допринесе за оползотворяването и рециклирането на отпадъците. Това изключва възможността от увеличаване на въздействието на инвестиционното предложение върху околната среда или т.нар. кумулиране с други предложения.

Инвестиционното предложение предвижда изграждане на център за разкомплектоване на излезли от употреба МПС. Строителството не е свързано с добив на подземни богатства и използване на невъзобновими природни ресурси, което да доведе до трайни невъзстановими физически промени в района. Дейността, която предвижда инвестиционното предложение, е свързана с генерирането на малки количества отпадъци от пръст, ръжда и други инертни примеси, които ще се събират в контейнери и ще се депонират на съответното депо за ТБО. Площадката ще бъде оборудвана за разделно събиране на отпадъците. Предвижданата от инвеститора дейност ще допринесе за оползотворяване на ИУМПС и ще доведе до подобряване качеството на околната среда.

Реализацията на инвестиционното предложение няма да доведе до замърсяване и дискомфорт на околната среда. Характерът на инвестиционното предложение ще предизвика натоварване и известен дискомфорт на околната среда при строителството и експлоатацията, свързано с шумово натоварване на площадката от работата на строителните машини и транспортните средства. То ще бъде минимално, локализирано само в рамките на ограничен район – работната площадка и няма да предизвика трайно въздействие върху населението на гр. Елхово, растителния и животинския свят.

•     Известен риск от инциденти съществува единствено при строителството и експлоатацията на площадката. При вземане на необходимите мерки, свързани със стриктното спазване на изискванията на безопасност на труда, те ще бъдат сведени до минимум.

 

II. Местоположение, в това число чувствителност на средата, съществуващото ползване на земята, относителното наличие на подходящи територии, качеството и регенеративната способност на природните ресурси в района:

 

•     Инвестиционното предложение ще бъде реализирано в имот N 27382.500.9527 по кадастралната карта на гр. Елхово, общ. Елхово. Избраното местоположение на площадката осигурява липсата на отрицателни въздействия свързани с наднормен шум. Качеството и регенеративните способности на природните ресурси в района също няма да бъдат засегнати. Имотът е с обща площ 7450 кв. м. с начин на трайно ползване „За друг вид производствен, складов обект“.

 

III.   Способността за асимилация на екосистемата в естествената околна среда:

  • Представената от възложителя информация за преценяване необходимостта от извършване на ОВОС описва биологичното разнообразие в района и защитените територии. Разглежданата площадка не засяга потенциални защитени зони от Европейската екологична мрежа Натура 2000.
  • Според извършената оценка за съвместимост реализацията на инвестиционното предложение няма да окаже отрицателно въздействие върху предмета и целите на защита в защитената зона, която цели дългосрочно опазване на биологичното разнообразие. Инвестиционното предложение не засяга по никакъв начин ключови елементи на защитената зона и няма да увреди съседни местообитания или популации на защитени видове. Според представената от възложителя информация за преценяване необходимостта от извършване на ОВОС на избраната площадка биологичното разнообразие не е богато, предвид урбанизираният характер. При реализацията на инвестиционното предложение не се налага използването на допълнителни площи, тъй като площадката е достатъчно голяма. Пътищата са съществуващи и са удобни за извършването на строителните и експлоатационните дейности. Това води до извода, че екосистемите в естествената околна среда на защитените със закон територии и местообитания, планинските и гористите местности, районите в които нормите за качеството на околната среда са нарушени, силно урбанизираните територии, защитените територии на единични и групови паметници на културата, определени по реда на Закона за паметниците на културата и музеите, териториите и/или зоните и обектите със специфичен санитарен статут или подлежащи на здравна защита няма да бъдат засегнати и екосистемата ще асимилира реализираното инвестиционно предложение.

 

IV.   Характеристиките на потенциалните въздействия – териториален обхват, засегнато население, включително трансгранични въздействия, същност, големина, комплексност, вероятност, продължителност, честота и обратимост:

 

•     Териториалният обхват на въздействие в резултат на строителството и експлоатацията на инвестиционно предложение е ограничен и локален в рамките на разглеждания имот N 27382.500.9257 по кадастралната карта на гр. Елхово, общ. Елхово.

  • Инвестиционното предложение ще се реализира в имот с добре изградена пътна инфраструктура. Местоположението отговаря на санитарно – хигиенните изисквания за здравна защита на селищната среда. Това води до извода, че засягането на населението ще бъде краткотрайно, временно и епизодично и ще се определя субективно от различните индивиди.
  • Съгласно становище на РЗИ гр. Ямбол с изх. N АК-05-2813/19.12.2011г. при реализацията на инвестиционното предложение не се очаква риск за човешкото здраве.
  • Съгласно представено удостоверение с изх. N АОУ-73/02.09.2011г. на кмета на Община Елхово, поземлен имот с идентификатор 27382.500.9527 съгласно Общия устройствен план на града се отнася към територия от разновидност чисто производствена зона.
  • Реализацията на инвестиционното предложение не предполага трансгранично въздействие, тъй като площадката е много отдалечена от границата на Република България.
  • Въздействието в резултат на строителството и експлоатацията на инвестиционното предложение ще бъде ограничено в рамките на разглеждания имот. Въздействието ще бъде дълготрайно, тъй като ландшафта се променя трайно и въздействието от естетическа гледна точка е субективно.

 

V. Обществен интерес към предложението за строителство, дейности или технологии:

 

•    Възложителят е уведомил за намерението си общ. Елхово и засегнатото население. Не са депозирани мотивирани възражения по законосъобразност, относно реализацията на инвестиционното предложение.

 

Настоящото решение не отменя задълженията на възложителя по Закона за опазване на околната среда и други специални закони и подзаконови нормативни актове и не може да служи като основание за отпадане на отговорността съгласно действащата нормативна уредба.

При промяна на инвестиционното предложение, на възложителя или на някои от обстоятелствата, при които е било издадено настоящето решение, възложителят/новият възложител трябва да уведоми РИОСВ, гр. Стара Загора, до 14 дни от настъпването им.

Решението може да бъде обжалвано по реда на Административно – процесуалния кодекс пред Министъра на околната среда и водите или пред Административен съд – Стара Загора в четиринадесет дневен срок от предоставянето му.

 

 

 

ИНЖ. ПЕНКА НАЧЕВА

Директор на РИОСВ – Стара Загора

 

13.01.2012г.