РЕШЕНИЕ N СЗ-34- ПР/2011 г. за преценяване на необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околната среда

На основание чл. 81, ал. 1, т. 2 и чл. 93, ал. 1, т. 1, ал. 3 и ал. 5 от Закона за опазване на околната среда, чл. 7, ал. 1 и чл. 8, ал. 1 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху околната среда (Наредбата за ОВОС) чл. 31 ал. 4 и ал. 6 от Закона за биологичното разнообразие (ЗБР), чл. 2 ал. 1, т. 1, чл. 8, ал. 1, т. 2, чл. 40 ал. 3 и ал. 4 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка на съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони (Наредбата за ОС) и представената писмена документация от възложителя по Приложение N 2 към чл. 6 от Наредбата за ОВОС, по чл. 10, ал. 1 и 2 от Наредбата за ОС представени становища от Регионална здравна инспекция гр. Ямбол.

РЕШИХ

да не се извършва оценка на въздействието върху околната среда и оценка на съвместимост с предмета и целите на опазване в защитените зони за

инвестиционно предложение Изграждане на когенератор за производство на топлинна и електрическа енергия от биомаса в имот N 27382.500.5566 по кадастралната карта на гр. Елхово, общ. Елхово, което няма вероятност да окаже значително отрицателно въздействие върху природни местообитания, популации и местообитания на видове, предмет на опазване в защитени зони.

възложител „ЕКО БРИ“ ООД, гр. Стара Загора, ПК 310.

МОТИВИ:

I. Характеристики на предлаганото строителство, дейности и технологии: обем, производителност, мащабност, взаимовръзка и кумулиране с други предложения, ползване на природни ресурси, генерирани отпадъци, замърсяване и дискомфорт на околната среда, както и риск от инциденти:

1. Предвидената дейност попада в Приложение N 2, т. 3 на Закона за опазване на околната среда – Енергийно стопанство, буква „а” – промишлени инсталации за производство на електроенергия, пара и топла вода (невключени в приложение 1), за която, на основание чл. 93, ал. 1, т. 1 от ЗООС, следва да бъде извършена преценка на необходимостта от извършване на ОВОС.

2. Според представената информация за преценяване необходимостта от извършване на ОВОС, в която е описана характеристиката на предлаганата дейност, инвестиционното предложение предвижда изграждане на когенератор за производство на топлинна и електрическа енергия от биомаса. В конкретния случай горивото е дървесен чипс от бързорастящи дървесни видове, който се произвежда /надробява и суши до 12 % влажност/ и складира на самата производствена площадка. Готовият дървесен чипс посредством транспортни ленти, шнекове и елеватори се доставя до горивната камера на котела, изгаря се и отдава топлината си на т.н. термично масло с което е заредена котелната инсталация. Системата е затворен тип, напълно херметична, обезопасена, с компютърна контролно – регулаторна апаратура за следене и поддържане на параметрите и съответните защити. Когенераторът с ORC цикъл /органик ренкинс сайкъл/ представлява една система от котелна установка за загряване на термично масло, което посредством помпи се изпраща в топлообменник със силиконово масло, в който силиконовото масло се изпарява, а парите му постъпват в турбогенератор. Там силиконовите пари отдават енергията си за въртене на турбината и производство на ел. енергия и като вторичен продукт произвеждат гореща вода при кондензирането си, която от своя страна се ползва за отопление на жилищни и обществени сгради и производство на битова гореща вода за санитарни нужди. Основните съоръжения, които ще се експлоатират са: Приемен склад за гориво – биомаса; Горивна камера; Изпарителен топлообменник; Турбо- генераторната установка за производство на ел. енергия; Топлообменник, в който става охлаждане на отработените пари на силиконовото масло до течна фаза; Циркулационни помпени групи; Разпределително устройство. Когенераторната инсталация за производство на топлинна и електроенергия от биомаса се предвижда да е с капацитет 9,6 MW топлинна енергия и 2,175 MW електрическа енергия. Разхода на гориво е 5,2 т/час биомаса, а необходимата площ за изграждане на когенератора, заедно със спомагателните съоръжения е 4000 кв. м. Захранването с вода ще се осъществи от съществуваща водопроводна мрежа. За отвеждане на отпадъчните води ще се изгради канализационна мрежа, която ще се свърже с градската канализация. В тази връзка е направен извод, че обема и мащабността на инвестиционното предложение са малки и реализацията му ще окаже незначително въздействие върху околната среда.

3. Изграждането на инсталацията за производство на електрическа и топлинна енергия от растителни отпадъци ще доведе до оползотворяването им. Инсталацията ще използва т.нар. био гориво, което не води до увеличаване на въздействието на инвестиционното предложение върху околната среда или т.нар. кумулиране с други предложения.

4. Инвестиционното предложение предвижда изграждане на инсталация за производство на електрическа и топлинна енергия от биомаса – дървесен чипс. Строителството не е свързано с добив на подземни богатства и използване на невъзобновими природни ресурси, което да доведе до трайни невъзстановими физически промени в района.

5. След възникване на отпадъците, най-добрият начин за предотвратяване или намаляване на отрицателното въздействие върху околната среда е тяхното оползотворяване. Оползотворяването на отпадъците се разглежда в три аспекта – повторна употреба, рециклиране и оползотворяване на енергията. Директивата на ЕС 30 от 2003 г. задължава Р. България да увеличи екогоривата, за сметка на петролните деривати. Биогоривата се произвеждат от растителни и животински отпадъци, които емитират по-малко парникови газове от горивата на петролна основа. Експлоатацията на реализираното инвестиционно, предложение не води до отделяне и натрупване на производствени и опасни отпадъци, не е свързана с дейности, отделящи замърсени отпадъчни води. Производството на топло и електроенергия от биомаса не е свързано с емитиране на замърсители в атмосферата и промяна качеството на атмосферния въздух. При строителството на инсталацията ще се образуват незначителни количества строителни и битови отпадъци, които ще бъдат събрани и извозени на място, определено от общ. Елхово. По време на експлоатацията ще се образуват минимални количества битови отпадъци от обслужващия персонал, които ще се събират в контейнери и ще се извозват на определено от общината място.

6. Реализацията на инвестиционното предложение няма да доведе до замърсяване и дискомфорт на околната среда. Характерът на инвестиционното предложение ще предизвика натоварване и известен дискомфорт на околната среда при строителството и експлоатацията, свързано с шумово натоварване на площадката от работата на строителните машини и транспортните средства. То ще бъде минимално, локализирано само в рамките на ограничен район – работната площадка и няма да предизвика трайно въздействие върху населението на гр. Елхово, растителния и животинския свят.

7. Известен риск от инциденти съществува единствено при строителството и експлоатацията на площадката. При вземане на необходимите мерки, свързани със стриктното спазване на изискванията на безопасност на труда, те ще бъдат сведени до минимум.

II. Местоположение, в това число чувствителност на средата, съществуващото ползване на земята, относителното наличие на подходящи територии, качеството и регенеративната способност на природните ресурси в района:

1. Инвестиционното предложение ще бъде реализирано в имот N 27382.500.5566 по кадастралната карта на гр. Елхово, общ. Елхово. Според издадената от Служба по геодезия, картография и кадастър – гр. Ямбол скица, имотът е с площ 4,3354 дка., с начин на трайно ползване „За друг вид производствен, складов обект“. Качеството и регенеративните способности на природните ресурси в района също няма да бъдат засегнати.

2.Съгласно становище на РЗИ гр. Ямбол с изх. N АК 05-1304/02.06.2011 г., реализацията на инвестиционното предложение е в съответствие с изискванията на Наредба N 1 за норми за допустими емисии на вредни вещества (замърсители), изпускани в атмосферата от обекти и дейности с неподвижни източници на емисии и няма да доведе до значителни въздействия върху човешкото здраве.

III. Способността за асимилация на екосистемата в естествената околна среда:

1. Представената от възложителя информация за преценяване необходимостта от извършване на ОВОС описва биологичното разнообразие в района и защитените територии. Разглежданата площадка не засяга потенциални защитени зони от Европейската екологична мрежа Натура 2000. Най-близко разположената зона е „Река Тунджа 2” с код BG 0000195, предназначена за опазване на местообитанията., която е разположена на около от 0.500 км. от имота.

2.Според представената от възложителя информация за преценяване необходимостта от извършване на ОВОС антропогенизирането е редуцирало силно наличното биологично разнообразие. Общо създаденият хабитат не е в списъка на приоритетните за опазване съгласно Приложение 1 на Закона за биологичното разнообразие и приложение 1 на Директива 92/43/ЕЕС. Фитоценозата не включва защитени от Закона за биологичното разнообразие или от международни конвенции видове. Зооценозата е изключително бедна, предвид урбанизирания характер на терена и съседните имоти. С реализирането на инвестиционното предложение, не се очакват значителни отрицателни последствия върху екологичната мрежа, която цели дългосрочно опазване на биологичното разнообразие. Това води до извода, че екосистемите в естествената околна среда на защитените със закон територии и местообитания, планинските и гористите местности, районите в които нормите за качеството на околната среда са нарушени, силно урбанизираните територии, защитените територии на единични и групови паметници на културата, определени по реда на Закона за паметниците на културата и музеите, териториите и/или зоните и обектите със специфичен санитарен статут или подлежащи на здравна защита няма да бъдат засегнати и екосистемата ще асимилира реализираното инвестиционно предложение.

IV. Характеристиките на потенциалните въздействия – териториален обхват, засегнато население, включително трансгранични въздействия, същност, големина, комплексност, вероятност, продължителност, честота и обратимост:

1. Териториалният обхват на въздействие в резултат на строителството и експлоатацията на инвестиционно предложение е ограничен и локален в рамките на разглеждания имот N 27382.500.5566 по кадастралната карта на гр. Елхово, общ. Елхово. За предвиденото инвестиционно предложение е направена и оценка въздействието върху атмосферния въздух посредством математическо моделиране на разсейването на вредните вещества в приемния слой. Резултатите от моделирането показват, че реализацията на намерението няма да доведе до наднормено замърсяване на атмосферния въздух по контролираните показатели.

2.Инвестиционното предложение ще се реализира в имот с добре изградена пътна инфраструктура. Местоположението отговаря на санитарно – хигиенните изисквания за здравна защита на селищната среда. Това води до извода, че засягането на населението ще бъде краткотрайно, временно и епизодично и ще се определя субективно от различните индивиди.

3. Реализацията на инвестиционното предложение не предполага трансгранично въздействие, тъй като площадката е много отдалечена от границата на Република България.

4. Въздействието в резултат на строителството и експлоатацията на инвестиционното предложение ще бъде ограничено в рамките на разглеждания имот. Въздействието ще бъде дълготрайно, тъй като ландшафта се променя трайно и въздействието от естетическа гледна точка е субективно.

V. Обществен интерес към предложението за строителство, дейности или технологии:

1. Инвеститорът е уведомил за намерението си общ. Елхово и засегнатото население. Не са депозирани мотивирани възражения по законосъобразност, относно реализацията на инвестиционното предложение.

Настоящото решение не отменя задълженията на инвеститора по Закона за опазване на околната среда и други специални закони и подзаконови нормативни актове и не може да служи като основание за отпадане на отговорността съгласно действащата нормативна уредба.

При промяна на инвестиционното предложение, на възложителя или на някои от обстоятелствата, при които е било издадено настоящето решение, възложителят/новият възложител трябва да уведоми РИОСВ, гр. Стара Загора, до 14 дни от настъпването им.

Решението може да бъде обжалвано по реда на Административно — процесуалния кодекс пред Министъра на околната среда и водите или пред Административен съд – Стара Загора в четиринадесет дневен срок от предоставянето му.

инж. ПЕНКА НАЧЕВА

Директор на РИОСВ – Стара Загора

06.06.2011г.