УТВЪРДИЛ: /П/
КМЕТ НА ОБЩИНА ЕЛХОВО
/ПЕТЪР ГЕНДОВ/
О Б Я В Л Е Н И Е
ПО РЕДА НА ЧЛ. 26, АЛ. 3 ОТ ЗАКОНА ЗА НОРМАТИВНИТЕ АКТОВЕ
НА
ПРОЕКТ НА НАРЕДБА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ НА НАРЕДБА № 14 ЗА ОПРЕДЕЛЯНЕ РАЗМЕРА НА МЕСТНИТЕ ДАНЪЦИ НА ТЕРИТОРИЯТА НА ОБЩИНА ЕЛХОВО
В изпълнение разпоредбата на чл. 26, ал. 3 от Закона за нормативните актове, във връзка с чл. 77 от Административнопроцесуалния кодекс и с оглед гарантиране принципите на обоснованост, стабилност, откритост и съгласуваност, на 07.11.2024 г. са предприети съответните законосъобразни действия относно публикуване на интернет страницата на Община Елхово и на стената за обществен достъп в сградата на общинска администрация на проект на Наредба за изменение на Наредба № 14 за определяне размера на местните данъци на територията на община Елхово.
МОТИВИ
към Проект на Наредба за изменение на Наредба № 14 за определяне размера на местните данъци на територията на община Елхово
Съгласно изискванията на чл. 28 от Закона за нормативните актове
- Причини, които налагат приемането на Наредба за изменение на Наредба № 14 за определяне размера на местните данъци на територията на община Елхово.
Съгласно разпоредбата на чл. 1, ал. 2 от Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ), общинският съвет определя с наредба размера на местните данъци при условията, по реда и в границите определени с него. С оглед защита на обществения интерес законодателят е установил минимален и максимален размер за всеки местен данък.
Общината като основна административно-териториална единица със своя собственост и бюджет има задължението да се грижи за прилежащата й обществена инфраструктура, като за целта трябва да разполага с необходимите финансови средства. Основният източник на финансиране на местната инфраструктура са имуществените данъци.
Местната власт като цяло има редица отговорности и задължения, в т.ч.:
-Развитие на територията като среда за живота на човека;
- Развитие на инфраструктурата – пътна инфраструктура, градски транспорт, водоснабдяване и канализация, улично осветление, електронни и други комуникации;
- Осигуряване материалната база на образованието и грижата за подрастващите (детски ясли, градини, училища);
- Грижи за хората от третата възраст;
- Грижи за хората в неравностойно положение;
- Осигуряване на устойчива градска среда и други.
За тяхното качествено изпълнение и предоставяне е необходимо преди всичко те да бъдат осигурени с достатъчен финансов ресурс.
В рамката на икономическата ефективност, сумата на приходите, които трябва да бъдат генерирани на общинско ниво, се определят от размера на общинските разходни отговорности, т.е. данъчните приходи трябва да съответстват на местните разходни отговорности.
Причината, която налага приемането на Наредба за изменение на Наредба № 14 е увеличаване на собствените приходи, с които ще се обезпечат общинските разходни отговорности, т.е. данъчните приходи трябва да съответстват на местните разходни отговорности. Приходите трябва да са достатъчно „жизнеспособни”, така че да нарастват с темповете, с които нарастват местните разходни задължения.
Местните данъци по своя характер представляват имуществени данъци.
С предоставянето на общините на правото да определят размерите на местните данъци се продължава процеса на финансовата децентрализация и се укрепва местното самоуправление, тъй като най-голямо значение за развитието на процеса е повишаването на финансовата самостоятелност и автономност на общините. Така дадените правомощия позволяват на общините да направят сериозни стъпки за преодоляване на трудностите при финансирането на разходите по общинските бюджети, без да разчитат Държавата да трансферира допълнителни средства към бюджетите на общините.
Съгласно разпоредбата на чл.1, ал.3 от ЗМДТ, когато до края на предходната година общинският съвет не е определил размера на местните данъци за текущата година, местните данъци се събират на базата на действащия размер към 31 декември на предходната година.
Данъкът при придобиване на имущества по дарение и по възмезден начин е вид имуществен данък. Видно от разпоредбата на чл.44, ал.1 от ЗМДТ обект на облагане с данък са имуществата, придобити по дарение, както и недвижимите имоти, ограничени вещни права върху тях и моторни превозни средства придобити по възмезден начин.
В чл.45, ал.1 от ЗМДТ е регламентирано, че данъкът се заплаща от приобретателя на имуществото по чл.44, а при замяна – от лицето, което придобива имуществото с по-висока стойност, освен ако е уговорено друго. В случай, когато е уговорено, че данъкът се дължи от двете страни, те отговарят солидарно. Когато страните са се уговорили, че данъкът се дължи от прехвърлителя, другата страна е поръчител.
Съгласно чл.46, ал.1 от ЗМДТ – основа за определяне на данъка е оценката на имуществото в левове към момента на прехвърлянето, като с ал.2 е определено че недвижимите имоти и ограничените вещни права върху тях се оценяват по уговорената цена или по определена от държавен или общински орган цена, а в случай, че тя е по ниска от данъчната им оценка – по последната, съгласно Приложение № 2 към ЗМДТ.
На основание чл.46, ал.3 от ЗМДТ, данъчната оценка по Приложение № 2 за имотите по ал.2, т.1 се определя на база данните и характеристиките, съдържащи се в декларацията на задълженото лице, както и въз основа на данните за облагаемия имот, предоставени по реда на чл.18.
Съгласно чл.49, ал.1 от ЗМДТ данъкът се заплаща в общината по местонахождението на недвижимия имот, а в останалите случаи – по постоянния адрес, съответно по седалището на данъчно задълженото лице. Лицата, които нямат постоянен адрес, заплащат данъка по настоящия си адрес. Данъкът се заплаща при прехвърлянето на недвижимия имот, ограничените вещни права върху недвижим имот и моторните превозни средства /чл.49, ал.2 от ЗМДТ/.
При възмездно придобиване на имущество данъкът се определя от общинския съвет в размер от 0,1 до 3 на сто върху оценката на прехвърляното имущество /чл.47, ал.2 от ЗМДТ/.
Съгласно чл.35, ал.2 от Наредба 14 за определяне размера на местните данъци на територията на Община Елхово (изм. с решение 235/17/6 от 28.01.2009 г.) при възмездно придобиване на имущество данъкът е в размер 2 на сто върху оценката на прехвърляното имущество и не е променян от 2009 година.
Данъкът при придобиване на имущества по дарение и по възмезден начин е вид безобложен данък, като обект на облагане не са всички данъкоплатци, а само определен кръг от тях, извършващи сделки с имущества и за повишаване на приходите от този данък не могат да бъдат използвани способи и методи за повишаване на събираемостта му.
При изготвяне на настоящето предложение за промяна в размера на този вид местен данък за 2025 г. е направено сравнение с размера на ставките в други общини.
ОБЩИНА
Стралджа |
Община Болярово | ОБЩИНА Ямбол | ОБЩИНА Тунджа | |||
ВИД ДАНЪК | РАЗМЕР НА ДАНЪКА ПО ЗМДТ | |||||
1.
1.1. |
Данък при придобиване на имущество по дарение и по възмезден начин
При възмездно придобиване на имущество |
от 0,1% до 3,0 % |
3.0% |
3.0% |
3.0 % |
2.7 % за имоти
3,0 % за МПС |
Направен е анализ и на данъчните оценки по Приложение № 2 към ЗМДТ – „Норми за данъчна оценка на недвижимите имоти” на недвижимите имоти, находящи се на територията на общината, като основа за определяне на данъка при придобиване на имущество по дарение и по възмезден начин.Към настоящия момент данъчните оценки на имотите на територията на община Елхово са в пъти по-малки от пазарните им стойности.
Очакваните постъпления за 2024 г. от данък при придобиване на имущества по дарение и по възмезден начин са в размер на 260 000 лева.
При приемане на предложената промяна в размера на данъка при придобиване на имущества по дарение и по възмезден начин от 2.0 на сто на 3.0 на сто, прогнозата за 2025 г. е постъпленията в общинския бюджет от този вид местен данък да се увеличат допълнително с около 130 х.лв.
С приемане на направеното предложение за увеличение в размера на данъка при придобиване на имущества по дарение и по възмезден начин на 3,0 на сто, считам че през 2025 г. ще се разшири базата за формиране на собствени приходи в Общинския бюджет от данък при придобиване на имущества по дарение и по възмезден начин, без да бъдат засегнати интересите на всички данъкоплатци в Община Елхово, а само на определен кръг от тях, извършващи възмездни сделки с имущества.
Горепосочените обстоятелства налагат изменение на Наредба № 14 за определяне размера на местните данъци на територията на община Елхово на ОбС – Елхово.
- Цели, които се поставят с приемането на Наредба за изменение на Наредба № 14 за определяне размера на местните данъци на територията на община Елхово.
Целта на проекта е синхронизиране на разпоредбите на наредбата и действащото законодателство, съгласно чл. 8 от Закона за нормативните актове, който гласи, че всеки общински съвет може да издава наредби, с които да урежда съобразно нормативните актове от по – висока степен неуредени от тях обществени отношения с местно значение.
Друга цел, която се поставя е усъвършенстване и актуализиране на Наредбата с оглед спазване изискванията на нормативната уредба в страната и подобряване административното обслужване на гражданите.
Драга цел на приемането на настоящата промяна е повишаването на финансовата самостоятелност и автономност на общината и разширяването на базата за формиране на собствени приходи за Община Елхово, като естествена основа за развитие на местните дейности.
- Финансови средства, необходими за прилагането на Наредба за изменение на Наредба № 14 за определяне размера на местните данъци на територията на община Елхово.
За прилагането на наредбата не са необходими допълнителни финансови средства от бюджета на Община Елхово.
- Очаквани резултати от прилагането на Наредба за изменение на Наредба № 14 за определяне размера на местните данъци на територията на община Елхово.
Очакваните резултати от прилагане на проекта на наредба са:
- Усъвършенстване административното обслужване на гражданите.
- Подобряване работата по прилагането на Наредба № 14.
- Разпоредбите на наредбата да отговарят в пълна степен на изискванията на действащата нормативната уредба на Република България.
- Увеличаване на собствените приходи на общината, с които ще се обезпечат общинските разходни отговорности.
- Анализ за съответствие с правото на Европейския съюз.
Предлаганият проект на наредба е подзаконов нормативен акт, поради което е разработен в съответствие с действащата нормативна уредба на Република България, така и на европейското законодателство.
Във връзка с чл. 26, ал. 4 от Закона за нормативните актове, в 30 – дневен срок от публикуване на настоящото обявление на интернет страницата на общината и на стената за обществен достъп в сградата на общинска администрация, Община Елхово приема предложения и становища относно проекта на Наредба за изменение на Наредба № 14 за определяне размера на местните данъци на територията на община Елхово на e–mail: obshtina@elhovo.bg или в Центъра за административно обслужване в сградата на Община Елхово, ул. „Търговска” № 13.
Проект на Наредба за изменение на Наредба № 14
/Дата на публикуване 07.11.2024 г. /
Справка за постъпили предложения по Наредба за изменение на Наредба №14 – дата на публикуване 10.12.2024 г.